Mobila affärsmöjligheter – handfasta råd

Mobilize Your Business tar vid där vi har lämnat vår populära konferens Mobile Future. Dina mobila affärsmöjligheter ligger inte längre i framtiden, de finns här och nu. 

Programmet är utformat baserat på CASE, det vill säga verkliga exempel från företag som alla, på olika områden, har skapat resultat genom att ha identifierat och realiserat mobila affärsmöjligheter. Detta varvades  med INSIKTER – inspirerande keynote-tal från tongivande experter och strateger med koll på de senaste trenderna.

INSIKT: Operatörens roll och hur man sänker starttröskeln för IOT-lösningar
Inte ens ett år gammal har Tele2:s globala M2M-satsning redan flera internationella storkunder. Hur gör man för att få med sig fler inom ett av världens snabbast växande teknikområden?
Rami Avidan, chef Tele2 M2M Global Solutions

CASE: Scanias nya affärsområde sparar miljön och kundernas plånbok
Genom uppkopplade lastbilar bidrar Scania till bättre vägsäkerhet och minskade utsläpp. Kartläggning av körbeteenden låter kunderna spara  vägmil såväl som förarnas hälsa.
Caroline Ede, Head of Sales and Implementation, Fleet and Driver Services

CASE: Electrolux blir en del av framtidens hem genom uppkopplad ångugn
Med fjärrstyrda, uppkopplade vitvaror blir Electrolux en del av det smarta hemmet – och användaren blir en mästerkock.
Magnus Engvall, Mobile Experience Manager

CASE: Ullevi kapar köerna och ökar säljet
Genom att låta besökarna beställa mat och dryck direkt i mobilen har Ullevis köer minskat – och försäljningen ökat.
Sebastian Pilups, Driftchef på Gamla Ullevi restaurang och konferens

CASE: Coop fångar in förbipasserande kunder
Med hjälp av beacon-sändare skickar Coop erbjudanden till kunder i och utanför butiken – och vet vad de gör inne i affären.
Caroline Palmqvist, projektledare digitala kanaler

INSIKT: Facebook om mobila trender
Johnas Liljegren delar med sig av insikter kring mobila trender och förändrade spelregler – och avslöjar hur företag som fokuserar på människor, inte marknadsföring, lyckas på Facebook.
Johnas Liljegren, Client Partner, Facebook

 

CASE: Bättre säkerhet och miljö med posten i mobilen
Tänk dig din vanliga brevlåda, fast digital. UC använder den digitala brevlådan Kivra för att kommunicera snabbt och säkert samtidigt som de minskar klimatpåverkan. 
Thomas Jernberg, Affärsområdeschef 
Kreditinformationstjänster, UC
Stefan Krook, VD, Kivra

CASE: Försäkringskassans populäraste tjänst
Med Mina sidor-appen kan du vabba, se dina ärenden och när pengarna kommer - direkt i din mobil och på din surfplatta. Försäkringskassans populäraste tjänst har gjort livet enklare för stressade småbarnsföräldrar.
Karin Andersson, chef Tjänstedesigners på Försäkringskassans Digitala Kanaler.

CASE: Liseberg håller koll och maxar nöjesupplevelsen
Tips och information via Ibeacons håller kunderna nöjda, folkströmmarna i rörelse och berättar för Liseberg vad kunderna gör.
Katarina Kolb, ansvarig för digital utveckling

INSIKT: Mobilisera dina medarbetare – the do's and dont's

Med 10 års erfarenhet av mobilitet och supply chain management vet Jens Enskog om den mobila medarbetaren är en dyr utopi – eller en kostnadseffektiv realitet.
Jens Enskog, affärsområdeschef ILS and Services på Ingram Micro Mobility

CASE: SJ sparar tusentals timmar
Genom en mobil tjänst för uppköp och logistik sparar SJ tid det kommer till att beställa mobiler och installera säkerhetssystem och utföra service på dessa.
Tomas Leideborg, systemområdesansvarig SJ IT drift och förvaltning

CASE: Mobilen gör Tieto mer jämställt
Ett mobilt verktyg låter Tieto mäta och följa upp sin organisations jämställdhet – både den reella och den upplevda.
Liva Lager, Delivery manager & Diversity manager


CASE: Svenska Kyrkan surfar effektivt
Genom att utrusta beslutsfattare med surfplattor har Svenska Kyrkan slimmat sin organisation samtidigt som man sparar tid och miljö.
Peter Stålberg, utbildningssamordnare och Lena Mattsson, Svenska Kyrkan

INSIKT: Expedia om att lösa bransch- och konsumentutmaningar genom mobilen
En av världens största och mest mobila resesajter delar med sig av sin senaste undersökning om mobilitet: hur använder kunder mobila enheter – och vilka utmaningar och möjligheter innebär det?
Mark Tavender, Senior E-commerce Manager

INSIKT: Screen Interaction om att skapa tjänster som får genomslag i vardagen
Med användarvänlighet och användarnytta i fokus utvecklar Screen Interaction mobila tjänster som når människor i deras vardag.
Pernilla Dahlman, vd Screen Interaction

CASE: Movembers mustaschkampanj når hela världen
Initiativet att uppmärksamma mäns hälsa har rest från Australien till alla världens hörn via sociala kanaler i mobilen.
Max Vere-Hodge, Nordenchef

CASE: Länsförsäkringar ökar fondköp med app
Genom att erbjuda möjligheten att hantera och köpa fonder i sin app har Länsförsäkringar fårr fart på kundernas sparande.
Susanne Bergh, chef för digitala kundmöten

Vi uppdaterar programmet löpande inom följande områden:

  • Mobile first: Produkt- och tjänsteutveckling
  • Internet of everything: Vad händer när allt blir uppkopplat?
  • Den mobila medarbetaren
  • Mobil marknadsföring
  • Sälj till kunden där den befinner sig
  • Kunddialog och kommunikation
  • Wearable technology: Bortom smartphones

Affärsmöjligheter inom sju mobila områden

Mobiliteten påverkar varje företag och kommer att göra det ännu mer i framtiden. De företag som redan idag skapar en mobil strategi som genomsyrar hela organisationen kommer att ha betydande konkurrensfördelar. Vi har identifierat sju affärskritiska områden.

Produkt- och tjänsteutveckling 
med mobilitet i centrum

”Mobile first”. Chansen att din kund kommer i kontakt med din produkt eller tjänst för första gången genom ett mobilt gränssnitt är överhängande. Det ställer nya krav på produkt-och tjänsteutveckling.

Internet of Everything: vad händer när allt blir uppkopplat?

Vad innebär det för ditt företag när processer, data, prylar och människor i allt större utsträckning är uppkopplade? Vilka konsekvenser får det på din verksamhet och framförallt vilka möjligheter öppnar det?

Marknadsföring och sälj till den mobila kunden

Dina kunder är mobila - och förväntar sig att du är det med. Dina kunder kommer att interagera med dig via mobila kanaler vare sig du vill det eller inte. Den traditionella spelplanen vad gäller marknadsföring och reklam har förändrats i grunden de senaste åren. Kontaktytorna blir fler och fler, rörligheten är stor och det som var rätt för sex månader sedan kan helt plötsligt vara fel. Ett är dock säkert – allt är mobilt. Frågan är om din sälj- och marknadsföringsstrategi har hängt med.

Marknadsföring, reklam och sälj                                      

Förutsättningarna för marknadsföring och reklam har förändrats i grunden de senaste åren. En sak är dock säker – allt är mobilt. Har din reklam- och mediastrategi hängt med när kontaktytorna blir fler och fler och rörligheten är stor?

Sälj till kunden där den befinner sig                                      

All handel går mot e-handel och all e-handel mot m-handel. Retail måste anpassa sig till en mobil värld där kunden alltid har konkurrenters erbjudanden ett knapptryck bort.

Kommunikation, kundservice och kunddialog

Dina kunder är mobila och förväntar sig att du är det. De kommer att interagera med dig via mobila kanaler vare sig du vill det eller inte. Det ställer krav internt på organisation, utbildning, strategier, policys och processer.

Den mobila medarbetaren

Att kunna jobba effektivt på resande fot eller hemifrån tar de allra flesta i dag för givet. För de allra flesta företag är resan till ”den mobila medarbetaren” fortfarande lång. Interna processer, system och verktyg är ännu inte mobila och det kostar i effektivitet och attraktivitet.

Wearable technology – bortom smartphones

Snart tar wearable technology steget in på företagsmarknaden. Nya möjligheter öppnas när armband kan hålla koll på fältarbetare eller arbetskläder rapporterar blodvärden löpande för att undvika trötta medarbetare.

Vilka kommer?

På Mobilize your business träffar du en unik mix av representanter från stora och mindre företag med ett gemensamt – en vilja att lära mer. Deltar gör marknadschefer, teknikchefer, informationschefer, finanschefer, strategichefer, produktchefer, säljchefer och HR-chefer.

Mobilitet berör alla på företaget

En lyckad mobil strategi måste genomsyra hela din organisation; produktion, logistik, marknadsföring, HR, försäljning, kundtjänst, hantering och lagring av information. Mobilize your business ger dig vägledning kring dagens och morgondagens mobila utmaningar och möjligheter samt verktyg för att bygga en mobil strategi som verkligen fungerar. 

Med fokus på svenska, konkreta case och affärsnyttan är Mobilize your business eventet för dig som är VD, Produktchef, Utvecklingschef, HR, Logistikchef, Marknadschef och Försäljningschef. 

 

 

 

 

 

98% av besökarna på förra årets arrangemang tyckte att det var väl investerad tid.

Mobilize your business arrangeras av Mobilbusiness och Mobil, i samarbete med Veckans Affärer och VA Telekommarknaden.